HANGAR
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

F-16 Savaşan Şahin (Fighting Falcon)

Aşağa gitmek

F-16 Savaşan Şahin (Fighting Falcon) Empty F-16 Savaşan Şahin (Fighting Falcon)

Mesaj  Admin Perş. Mayıs 29, 2008 10:31 pm

F-16

F-16 Savaşan Şahin (Fighting Falcon) F16_432

F-16 Fighting Falcon, fly-by-wire sisteminin kullanıldığı ilk savaş uçağıdır. Bu yüzden diğer bir lakabı da "Electric Jet"tir. Eski uçaklarda pilot aerodinamik kontrol yüzeylerine hidrolik ile hükmederken, F-16'daki fly-by-wire (kablo ile uçuş) sistemi ile de lövye hareketleri çok basit olmakta ve lövyenin hareketine göre flaplar, eleronlar ve dümenler gibi aerodinamik kontrol yüzeylerinden sorumlu olan motorlara elektrik uyarıları gönderilmekte ve uçağın hareketleri bu şekilde yönlendirilmektedir. Ayrıca F-16'dan önceki avcı uçaklarda lövye pilotun önünde iken ilk defa F-16'da pilotun sağına alınmış, bu da uzun uçuşlar sırasında pilotun kolunun daha az yorulmasını sağlamıştır.


F-16 uçakları aerodinamik olarak kararsızdır. Bu konuda dünyadaki ilk uçaktır. Uçağın yapısı aslında uçmaya müsait değildir, uçuş kontrol bilgisayarı kontrol yüzeylerine gönderdiği saniyede binlerce komut ile uçağın havada dengesini sağlar. Uçuş kontrol bilgisayarı olmasa veya bilgisayar kontrol dışına çıksa uçağı komuta etmek neredeyse imkansızdır.


Yerini aldığı uçaklarla kıyaslandığında F-16'nın bu uçaklardan en az iki kat fazla menzile sahip olduğu görülmektedir. Yüksek itiş gücü/ağırlık oranı ve düşük kanat yük oranı sayesinde uçak büyük bir manevra kabiliyeti de elde etmektedir. Falconlar çoğu insan bünyesinin dayanamayacağı bir atikliğe ve manevra kabiliyetine sahiptir. Aerodinamiği ve diğer Fighterlara oranla ufak olan bünyesine karşın hemen hemen aynı motor gücüne sahip olması, bu uçağın kontrolü zor kategorisine girmesine sebep vermiştir. Aslında
F-16'yı uçurmak zor değildir, zor olan onun içinde savaşmaktır.


F-16'nın yağmur damlasını andıran kanopi yapısı pilota çok geniş bir görüş açısı sağlamaktadır. Bu açıdan dünyanın en başarılı kokpit dizaynı olduğu söylenebilir. Uçak, yapı itibarıyla uçak yüzde 78.4 alüminyum, yüzde 11 çelik, yüzde 3.3 kompozit maddeler, yüzde 0.5 titanyum ve yüzde 6.8 başka maddelerden oluşmuştur. Bu sağlam yapı sayesinde F-16 tam iç yakıt yükü ile 9 g yüküne dayanabilmektedir. Bu rakam pek çok avcı uçağında yüzde 70'lik iç yakıt taşırken bile 7 g'yi aşamamaktadır.

F-16'ın önemli özelliklerinden biri de oldukça ekonomik düzeyde yakıt harcamasıdır. JP-8 yakıtı kullanan Falconlar, aynı görev uçuşu sırasında F-4 Phantom'un harcadığı yakıtın sadece yarısını harcamakta, F-104 Starfighter ile kıyaslandığında da yüzde 17 daha az yakıt harcamaktadır. JP-8 jet yakıtı koyu renklidir ve yakıt gazyağına benzemektedir. Kolay kolay tutuşmamakla birlikte tutuştuğunda da kolay sönmemektedir. JP sınıfı tüm askeri yakıtlar ülkemizde üretilmektedir.

F-16 G Suit Elbisesi

Pilotların g etkisinden korunmak için giydikleri tulumdur. Manevra anında tulumun hava keseleri pilotun bacaklarındaki kanın aşağı inmesine karşı koymak için şişer. Hava keseleri manevra bitiminde tekrar eski durumuna döner. Alman-İsviçre ortaklığı olan Autoflug Libella’nın ürettiği yeni g-suit tulumlarda hava keseleri yerine ağzı kapalı ve sıvı dolu kanallar bulunmaktadır. Keskin dönüşler sırasında bu sıvı aşağıya doğru giderek orada toplanmakta ve giysinin kumaşındaki gerilimi arttırıp kanın bacaklara ve ayaklara doğru akışını önlemektedir. Uçağın düşmesi durumunda tulumun içinde bulunan bu sıvı içilebilmektedir.
Admin
Admin
Admin

Erkek Mesaj Sayısı : 46
Yaş : 56
Nerden : Ankara
Kayıt tarihi : 24/05/08

https://hangar.hareketforum.net

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz